Jäsenhuone - Medlemsrum|Työhuone

Pitkä retki Pyhtään Kaunissaareen 23.7.2010

Kesän pitkä retki tehtiin Pyhtään Kaunissaareen. Osallistujat: Maija Larjanko, Göran Forss, Miika Silfverberg ja Tom Sundman. Retki tehtiin upeassa säässä.

Ensimmäinen yöpymispaikka oli monelle tuttu Äggskär. Sieltä jatkettiin Klovahrunin ja Sandön kautta Lillfjärdenin ulkoilualueelle jossa leiriydyttiin Hästön saareen. Retken ainoa sadekuuro sattui täällä sopivasti kohdalla kun oli hyvä sadesuoja keittokatoksen muodossa.

Ulkosaaristo Pellingistä itään, aina Kaunissaareen asti oli kaikille osallistujille uusi kokemus, ja voitiin todeta että kyseinen alue upeudessaan ylitti odotukset.

Itse Kaunissaari on todella hieno paikka. Eteläkärjen kalastajakylä on ehdottomasti käynnin arvoinen. Saari on vain sen verran suojaton, että kovalla tuulella sinne ei kannata yrittää. Tiesimme että kovaa tuulta oli luvattu sille päivälle kun oltiin menossa Kaunissaareen, ja sen takia lähdettiin aikaisin aamulla Mossaholmenista melomaan 5 km avomeriosuutta ennen kuin tuuli heräsi. Kun tulimme Kaunissaaren oli jo kohtalainen tuuli, ja päivän aikana se voimistui niin paljon että päätimme jäädä yöksi saareen.

Seuraava leiripaikka oli Svartholman linnoitus-saaressa. Ehdottomasti käynnin arvoinen paikka. Itse linnoituksessa on mielenkiintoinen historiallinen näyttely ja ravintolasta saa hyvää ruokaa ja juomaa.

Matka jatkui Kabbölen ja Tirmon kautta Vessön kaakkoiskärkeen, Köttbodaan, johon pystytimme teltat tasaiselle hiekkapohjaiselle nurmikentälle.

Viimeisenä päivänä meloimme Haksalön pohjoispuolelta Emäsaloon maatauolle ja sieltä Björkholmeniin lunastauolle ennen kuin jatkoimme Sipoon saaristoon ja Storöreniin.

Koko retken pituus oli 222 km.

Reitti merkattu punaisella viivalla
Lähtöselvitys SKK:n laiturilla
Ensimmäinen tauko pidettiin Komsalön kahvilassa
Äggskärin selällä
Auringonlasku Äggskärillä
Pikku My muumimaassa = Maija Tove Janssonin mökillä Klovaharunissa.
Kokkailua keittokatoksessa Lillfjärdenin Hästön saaressa. Miika on liittynyt porukkaan.
Itäisen Pellingin upeata saaristoa.
Illanviettoa upealla Mossaholmenilla. Huomenna on aikainen lähtö Kaunissaareen.
Kaunissaaren idyllinen kalastajakylä. Vaikea uskoa että sataman ulkopuolella oli tuulta 10 m/s.
Saaristolaismuseo on ehdottomasti käynnin arvoinen. Intendentillä riitti juttuja.
Illalla siirsimme kajakit upealle hiekkarannalle saaren itäpuolella ja pystytimme teltat. Katselijoita riitti venesatamassa kun lähdimme 10m/s vastatuuleen ulos satamasta ja käännyimme kivien välistä saaren suojaisalle itäpuolelle.
Seuraava leiri oli Svartholman linnoituksen muurien ulkopuolella. Ravintolassa maistui pippuripihvi ja huurteinen.
Kabbölessä pidettiin tauko, ja kun olimme taas lähdössä, J.L. Runeberg tuli laituriin hakemaan lisää matkustajia.
Rantautuminen viimeiselle leiripaikalle Vessön Köttbodassa.